Parijs 4des SVI

Op 24, 25 en 26 februari gingen de vierdejaars van het Sint-Vincentiusinstituut naar Parijs. Het goede weer en de verschillende activiteiten zorgden ervoor dat het een driedaagse werd om nooit te vergeten! Hier volgt een reisimpressie.

Op 24 februari moest iedereen vroeg uit de veren. Voor dag en dauw vertrokkken we met de bus richting Parijs. Om in de sfeer te komen, bekeken we de klassieker 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulin'. We keken al uit naar ons bezoek aan Montmartre de volgende dag! Tegen lunchtijd arriveerden we in La Défense. We bewonderden de reusachtige 'Grande Arche' en verorberden ons middagmaal. Vandaar uit namen we de metro richting het Louvre. Geen sinecure, met 114 leerlingen, maar toch kwamen we allen tesamen op onze besteming aan. In het Louvre werden onze jassen en tassen eerst uitgebreid gecontroleerd. Daarna kon het bezoek beginnen. Het 'grote-bezoek-het-Louvre-smartphonespel' leidde ons langs de highlights. We zagen de bekende Nikè van Samothrake en Venus van Milo. Natuurlijk bracht de opdracht ons ook langs de Mona Lisa van Da Vinci. Onze opdracht bestond eruit om selfies te nemen met details uit bekende werken. Verder moesten we ook een schilderij zoeken dat qua kleurenpalet paste bij de outfit die we die dag droegen. Alle foto's werden gepost op de facebookpagina 'Parijs 4des Sint-Vincentius 2016'. Na een gezamenlijke avondmaaltijd nabij de Arc de Triomphe namen we de metro richting Eiffeltoren. Na een klim van 719 (!) trappen bereikten we de tweede verdieping. Onze inspanning werd beloond: het zich was adembenemend! Na het bezoek bracht de bus ons naar het hotel. Sssssht! Slaapwel!

De tweede dag begon met een lekker ontbijt in het Ibis-hotel waar we verbleven. We konden er weer tegenaan. Met de metro gingen we richting Hôtel de ville. Hier deden we een wandeling waarbij we via coördinaten zelf de weg moesten zoeken. Onderweg moesten we een aantal gevarieerde vragen beantwoorden. We zagen o.a. het Centre Pompidou en de Notre Dame. Eén standbeeld hield zijn hoofd in zijn armen. Iedereen moest proberen te verzinnen wat hem was overkomen. Het winnende team kreeg een typisch souvenir: een bagagelabel waar de Eiffeltoren op stond! In de Jardin de Luxembourg spraken we opnieuw af met de grote groep. In de namiddag bezochten we Montmarte en de typische bezienswaardigheden: Basilique du Sacré-Cœur, Saint Pierre de Montmartre en de Place du Tertre met zijn vele kunstenaars. Na een broodje wachtte ons nog het avondspektakel: de musical ‘Cats’ in het Théâtre Mogador. De acteurs konden prachtig zingen en hadden de typische kattenmaniertjes duidelijk goed bestudeerd!

Na een vermoeiende tweede dag was iedereen blij zijn bedje te zien. Vrijdag waren we klaar voor een laatste, leuke dag. ’s Ochtends werden we verwacht in Musée Grévin: een wassenbeeldenmuseum waar we op de foto mochten met Stromae, Ibrahimovic, Le Petit Prince, Louis XIV en Hollande. Daarna gingen we opnieuw samen eten. De bordjes stonden klaar en zo konden we onze honger snel stillen. We hadden onze energie nodig voor het shoppingmoment op de Champs Elysées waarnaar we allemaal hadden uitgekeken. Moe maar zeer voldaan keerden we opnieuw huiswaarts. Aan het station van Dendermonde wachtten onze ouders, benieuwd naar al onze verhalen!