Erasmus+ project – SENces4learning

(Klik hier voor een PDF-versie van dit verslag met alle foto's erbij.)

Once in al lifetime krijgen leerlingen de kans om mee te werken aan een buitenlands project. Voor de leerlingen van 5 en 6 organisatiehulp is dit realiteit geworden. Samen met hun leerkrachten engageren zij zich 2 schooljaren voor het Erasmus+ project – SENces4learning. De rode draad doorheen dit project is leerlingen uit het beroepsonderwijs te laten kennismaken met de cultuur van een ander land. Tijdens de lessen logistiek in de zorg, logistiek in de voeding, PAV en Nederlands wordt aan dit project gewerkt.

Het avontuur ging van start in december wanneer we op bezoek waren in Krakau Polen.

Het programma dat men voor ons en de andere partnerscholen uit Turkije en Italië had uitgewerkt, was ronduit fantastisch. Hieronder volgt een uitgebreid verslag.

 

Dag 1

Dag 1 startten we met kennismaking en rondleiding in de school Specjalny Osrodek Szkolno Wychowawczy. Het ging er onmiddellijk heel gemoedelijk aan toe. De leerlingen legden contact met de andere studenten en deden hierbij hun best om in het Engels te communiceren. Tijdens de koffiepauze werd al duidelijk dat onze leerlingen deze uitdaging met beide handen aannamen. Het was fijn om te zien hoe ze na amper 2 uurtjes al van gedachten wisselden met de Turkse en Italiaanse studenten.

Elke school stelde zich voor en we vervolgden het programma met het aanleren van eenvoudige Poolse woorden om elkaar te begroeten. Aan de hand van een spel maakten we kennis met een aantal Poolse tradities, zowel cultureel als culinair.

De voormiddag werd afgesloten met het aanleren van een Poolse volksdans. Na de middag verkenden we het historische centrum van Krakau. We hebben het met eigen ogen kunnen zien, dit is inderdaad één van de mooiste steden van Europa. En, op dit moment van het jaar, met de kerstmarkt en daarbij horende verlichting en versiering… ronduit prachtig!

Een zoektocht rond en op het grootste middeleeuwse stadsplein van Europa liet de leerlingen kennismaken met de Mariakerk, de legende van de draak, het Wawel kasteel, de lakenhallen met hun raadhuistoren, … Na de zoektocht werden alle antwoorden verwerkt tijdens een creatief moment waarbij er werd gepuzzeld, raadsels werden opgelost, een eigen interpretatie van de draak werd weergegeven,… De lekkere thee en koffie waren hierbij welgekomen, want buiten vroor het tot -5.

 

Dag 2

Met een stevig ontbijt achter de kiezen vertrokken we richting centrum, waar we werden verwacht aan het ondergrondse museum van de stad. Dit impressionante museum, dat volledig onder het immense stadsplein ligt, gaf ons een duidelijk beeld van de rijke geschiedenis van Krakau. We liepen hier letterlijk tussen de oude stadsmuren waar men in verschillende hoeken het leven van de 14de eeuw met authentieke voorwerpen laat zien. Toch wel overweldigend om op deze manier het verleden van een stad te leren kennen.

Na het middagmaal en vrije tijd namen we de bus richting het Wisla stadion. Dit ligt in een buitenwijk van de stad en behoort toe aan de oudste voetbalclub van Polen. Hier werden we verwacht in de sporthal voor een workshop schieten. We wisten niet goed wat we hier konden verwachten, maar amai, wat een ervaring. Leren schieten in een professionele schietstand waar ook de Poolse olympische kampioenen komen trainen. Onze leerlingen waren bij de besten met hun prestatie. De meisjes behaalden alle drie de medailles: goud, zilver en brons. En of we fier waren op hen. Ook collega Ria Hofkens ging met een medaille lopen, zij behaalde brons bij de leerkrachten. Toegegeven, het zag er makkelijk uit, maar dat was het niet. Sommigen onder ons waren al blij dat ze een hoekje van de roos geraakt hebben.

De leerlingen van de Poolse school boden ons ’s avonds een maaltijd aan, waarna we de dag afsloten met een spel om de Poolse taal verder onder de knie te krijgen.

 

Dag 3

De ochtend van dag drie begon het zowaar te sneeuwen. Jammer genoeg niet voldoende om voor een wit tapijt te zorgen. Maar, de winter was hier goed voelbaar. Gelukkig brachten we de voormiddag binnen door. De leerlingen konden kiezen tussen verschillende workshops om hun technisch/creatieve kant te laten zien.

Plastische opvoeding was zo’n  workshop. Hierbij werd een eigen interpretatie verwacht om België voor te stellen aan de anderen. In de  tweede workshop stond hout centraal. Een sjabloon van het thema kerst tekenen op een houten plaat, uitzagen met een elektrische figuurzaag en een persoonlijke toets geven met soldeerbout waarmee je in het hout figuren kon branden of je naam schrijven. Keramiek was de derde workshop. Op een tegel in klei een afbeelding schilderen om nadien te bakken en glans te geven. Tijdens deze workshops kon je heel goed de samenhorigheid tussen de studenten van de verschillende landen opmerken. Heel fijn om dit te zien.

Het Wawel kasteel kende voor ons geen geheimen meer. Ons bezoek aan dit gebouw gaf iedereen een wauw gevoel. Prachtige tuinen rondom, groots binnenplein en prachtige ruimten binnen. We kwamen hier zowaar een stukje België tegen. De reusachtige wandtapijten die hier ophangen, zijn allemaal van Belgische makelij. En zoals eerder afgesproken, dansten we hier met z’n allen de Poolse volksdans op het binnenplein.

We sloten de dag af met een maaltijd in een traditioneel restaurant. De setting hiervan was best verrassend en aangenaam. We hadden het gevoel dat we ergens in een zuiders land waren middenin de natuur.

 

Dag 4

Donderdag startte met een culinaire rondreis door de Poolse keuken. Elke cultuur heeft zo zijn eigen specialiteiten. Onze leerlingen werden aan het werk gezet in de keuken om obwarzanek te leren maken. Dit is een gevlochten, ringvormig brood, dat je op de hoek van zowat elke straat kan kopen.

De middagpauze was kort, want we moesten vertrekken richting Tatragebergte. De busrit gaf ons een duidelijk beeld van het landschap hier. Sommigen waanden zich in de Ardennen. Wanneer we toekwamen, wachtte ons een plaatselijke boer op die de leerlingen in verschillende groepen liet meerijden met zijn kar met paarden. Deze kar was best authentiek: 2 autobanden, een houten basis met houten planken rondom en strobalen om op te zitten. Op deze manier door de bossen van het Tatragebergte rijden gaf je het gevoel dat je in een middeleeuwse film was beland.

De apotheose van deze dag was ronduit fantastisch. Een grote houten blokhut aan de rand van het bos, kampvuur, soep, traditionele pasta maken, worst bakken boven het vuur, houten banken om op te zitten, leerlingen die zingen … mooier kon toch niet. Dit was één van de vele momenten die ons zullen bijblijven van deze buitenlandse trip.

 

Dag 5

6 december, de laatste dag stond voor de deur. De Poolse school, Specjalny Osrodek Szkolno Wychowawczy, ontving ons in feeststemming. Hoe zou dat komen? Ook hier wordt St.-Niklaas gevierd. Eerst brachten de Poolse leerlingen de legende van de draak tot leven met een toneel. Hierna kregen we hoog bezoek van de Sint, die hier begeleid wordt door  een engel en niet door zwarte pieten zoals bij ons. We waren aangenaam verrast, want voor iedereen was er een pakje voorzien.

Als afsluiter van de voormiddag mochten de leerlingen nogmaals hun creatieve kant tonen. De opdracht luidde als volgt: gebruik de aangereikte materialen om de draak te personaliseren volgens je land. Wij kregen de eer om dit te doen met een afbeelding van de draak op een houten paneel dat nu hangt te pronken in het lokaal creatieve technieken van de school.

Na de middag trokken we richting centrum om aan souvenirshopping te doen. Op de immense kerstmarkt was dat geen enkel probleem. Het slotmoment van deze week vond plaats in de feestzaal van de school. Er was het officiële gedeelte waarop alle studenten een getuigschrift kregen van deelname aan dit project, een dankwoordje van de coördinatoren aan de organiserende school en een videoreportage van de voorbije dagen.

Tot slot werd de kennis van de studenten getest met een quiz over het hele gebeuren van de voorbije week. Dit alles werd gevolgd door een gezellig samenzijn met spijs en drank. Er werden gsm-nummers uitgewisseld tussen de studenten waarbij hier en daar al een traantje vloeide. De gesprekken gingen enkel over de fantastische dagen die we achter de rug hadden.  Maar, we vertrokken niet alvorens samen met de leerlingen de rondrit door de stad te hebben gedaan in prachtige koetsen getrokken door 4 paarden.

Polen, Krakau, niet alleen een ongelofelijke ervaring voor de leerlingen maar ook voor de leerkrachten. Deze stad is de moeite waard om te bezoeken. Er wordt in de wandelgangen al gefluisterd dat sommigen onder ons hier in het voorjaar terug naartoe zullen komen. 

Last but not least, een woord van dank aan Jagoda Po, de Poolse coördinator, voor het programma dat zij in elkaar heeft gestoken. Maar zeker ook een woord van dank aan onze coördinator, An Fierens om dit project mogelijk te hebben gemaakt voor onze leerlingen.

Caroline Van Nuffel

Bekijk de foto's